13.5.14

Een donderdag in Seoul, van 9 tot 22

Ik was er in de lente van 2014.

Op mijn persoonlijke blog deed ik het wel vaker, al lang voor het tijdperk van de plogs: een 'efit' plaatsen. De naam staat voor ett foto i timmen, wat Zweeds is voor 'één foto per uur' en afkomstig van een van de grootste Zweedse blogs, Niotillfem. Je maakt dus simpelweg (ongeveer) een foto per uur en om jullie eens te laten zien hoe mijn dagen in Korea er gemiddeld zo'n beetje uitzagen, besloot ik de allerlaatste dag eens helemaal goed vast te leggen. Dus: donderdag 1 mei 2014, in Seoul, Zuid-Korea.



9.00 - Hoewel ik, vanwege de lange terugreis, lang (dat is relatief) wilde slapen, werd ik wakker van de zon (!!!). Ik draaide me een halve keer om, ging toch naar de wc en toen ik uit het raam keek en dit zag... ging ik m'n bed dus echt niet meer terug in.

10.00 - Hostelontbijt staat in Korea gelijk aan brood-wat-enkel-smaakt-als-je-het-roostert en aardbeienketchup... Meestal had ik zelf yoghurt en/of fruit gekocht, maar omdat ik het misschien nog zou gaan missen (nee hoor) ging ik er toch voor. Ik bladerde eindelijk door het boekje waar ik al langer door wilde bladeren en concludeerde (gelukkig) dat ik alles wat ik wilde zien heb gezien.



11.00 - 12.00 - De ochtend kon dus evengoed een beetje rustig beginnen. Ik sla nog snel wat sokken in (sokken zijn leuk én goedkoop in Korea; voor die op de foto betaalde ik omgerekend nog geen vijf euro!), ga terug naar m'n hostel en pak een beetje in, schrijf m'n reisdagboek bij en klets met de (Noorse) medewerker, die na twee weken een beetje als een huisgenootje voelt.



13.00 - Dan is het toch wel tijd om écht nog even van Seoul te genieten. Ik ren met de laatste kaartjes en brieven langs het postkantoor (op de campus van Hongik University, vast de meest groene universiteit van Seoul), waar ze me ondertussen al blijken te kennen. Vervolgens wandel ik nog wat meer door Hongdae, de wijk waar mijn hostel zit én mijn favoriete wijk in Seoul.



14.00 - Ik lunch iets minder Koreaans dan normaal, maar na dit yoghurtcafé al meermaals voorbij te zijn gelopen was ik nu toch echt te benieuwd. Die panini (!) (brood!!!) was fantastisch na wekenlang enkel dat hostelontbijtbrood en als toetje moest ik natuurlijk een frozen yogurt mee de straat opnemen. Die bleek een stuk Koreaanser dan hij eruit zag: de frozen yogurt heeft een green tea-smaak en die "marshmellow" die ik erop gooide bleek ricecake te zijn. Jammie!



15.00 - Na mijn ijsje blijk ik nog net genoeg tijd te hebben om nog één keer bij dat leuke marktje te gaan kijken, voor ik de metro neem en een half uur later uitstap bij Anguk, waar ik met twee vriendinnen (met wie ik in Noorwegen studeerde!) heb afgesproken.



16.00 - Metrostation Anguk ligt op steenworp afstand van Samcheondong en Bukchon hanok village, een wijk vol traditionele Koreaanse huizen en restaurants, heuvelachtige straatjes en fijne winkeltjes en cafeetjes.

17.00 - Ik had een lijstje van drie dingen gemaakt die ik nog eens wilde doen en één daarvan was bingsu (빙수) eten, geschaafd ijs met daarop vaak red beans en ricecake, maar ook wel fruit of noten. Sinds ik het op een van mijn eerste dagen ontdekte kreeg ik er geen genoeg meer van... Dus ja, dat moest gebeuren - en dat gebeurde. Ik at een semi-klassieke, met inderdaad rode bonen en rijstcake, maar óók met citroen. Smaakte prima, maar de groene thee blijft toch mijn lievelings.



18.00 - Nummer twee op het lijstje was "terug naar Cheonggyecheon", wat eigenlijk een enorme beek is, tussen de mega gebouwen. Op sommige stukken (de beek is 6 kilometer lang namelijk) lijk je je midden in de jungle te begeven, kun je over stenen naar de overkant springen of spelen schattige live bandjes. Maar nu was er een extra verrassing: papieren beelden! Of ja, lampionachtige dingen, voor boeddha's verjaardag die enkele dagen later werd gevierd. Wauwie.



19.00 - 20.00 - Voor mijn laatste wens moesten we nog flink zoeken... Ik wilde namelijk heel graag nog één keer echt lekkere bibimbap (비빔밥) eten, maar aangezien dat meer een lunchgerecht is (en ik dat was vergeten, oeps), was het niet zo makkelijk te vinden. Maar, het lukte! Ik genoot heel erg, ook van de Koreaanse drankjes die ik nog snel even moest proberen.



21.00 - Terug in Hongdae liep ik natuurlijk tegen een concert aan, zoals altijd als je 's avonds door Hongdae loopt, dus daar stond ik een poosje te luisteren en te genieten, voor ik me bedacht dat het al best laat is voor iemand die de wekker om 4.00 moet zetten, om vervolgens zo'n 23 uur te reizen...

22.00 - Dus ik ging terug naar het hostel, kletste nog wat en zei doei, pakte mijn laatste spullen in en ging heel tevreden slapen.


  ❊ Is dit leuk om te lezen? Is het iets wat jullie vaker zouden willen zien? ❊

22 opmerkingen:

  1. Toch lijkt het me best eng om zo ver weg alleen te gaan, ook al ontmoet je andere mensen....maar misschien ben ik daar een te erge stresskip voor ;)
    Maar ik vind dit heel leuk om te lezen! Zeker vaker doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! En natuurlijk is het eng, maar sommige enge dingen vallen uiteindelijk ook juist heel erg mee :)

      Verwijderen
  2. Hé nog een Karlijn :) Leuk om zo je dag te zien, nu wil ik er helemaal heen. Ik vind 'alleen' reizen echt heerlijk, zelf bepalen wat je wil doen, hoelang je ergens wilt blijven én nieuwe mensen te ontmoeten. Klem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Hoewel ik soms het gevoel heb dat er dan elk uur een foto om de foto gemaakt wordt, en inhoudelijk niet echt iets gebeurt, heb ik dat hier niet. Klinkt als een goed bestede laatste dag! Heb je ook bubble tea in Zuid-Korea (hoewel het oorspronkelijk uit Taiwan komt)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen :)
      En ja, je hebt inderdaad verschillende bubble tea-kraampjes, maar aangezien het dus niet Koreaans is krijg je het niet overal, nee.

      Verwijderen
  4. Gisteravond al gezien en nu toch even een reactie: wat een superleuke post! Door jouw 'efit' krijg ik ook spontaan reiskriebels en zin in een bezoek aan Seoul!

    Ik plog stiekem al een tijdje op mijn eerste blog maar geregeld (leuke) foto's maken schiet er toch snel bij in, zeker op normale werkdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk om te lezen! En ja, gewone dagen zijn extra lastig, maar juist ook extra leuk om te zien vind ik zelf :)

      Verwijderen
  5. Wat leuk zo'n dag! :) En korea lijkt me zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Korea - of in elk geval Seoul - is inderdaad prachtig!

      Verwijderen
  6. oooh dit is een fijne post! ik wil meer korea-avonturen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jaaa dit wil ik vaker! heel fijn en mooie foto's en leuk hoe je erbij vertelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Reacties
    1. Ach, wat is moedig. Ik vind dat wat enge dingen geen dromen in de weg moeten staan :)

      Verwijderen
  9. Heel leuk, om zo een hele dag in Korea te zien, en een beetje te zijn. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erggg leuk om te lezen! Tof om zo met je mee op pad te gaan. Dat wil ik wel vaker hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen