10.1.14

Balletjes schieten, "chocola" en melksnorren

Net als iedereen denk ik graag terug aan mijn reizen, en kan ik met gemak - waar dan ook - opeens met een mega glimlach op mijn gezicht zitten omdat ik aan het een of ander dacht. Nu zijn het echter niet de must-see's die mij achteraf het meeste plezier aan een reis bezorgen. Nee, ik ben fan van details. Van dingen die niet standaard inbegrepen zitten bij de reis - of in elk geval niet voor iedere toerist hetzelfde zullen betekenen. Dus, hier weer kort drie fijne, grappige en/of leuke herinneringen.

Moet ik nog uitleggen dat (vreemd) eten en drinken en vóóral chocola - die ik niet eerder zag - proeven een van mijn favoriete bezigheden op reis is? Nee toch? Oké, gewoon drie keer "gek eten (eetbaars?) op reis" dus, bij deze.



Balletjes schieten

Londen, maart 2009

Een vriendin van me studeerde in Londen en toen ik bij haar op bezoek ging nam ze me mee naar haar - op dat moment - favoriete wijk: Chinatown. "Want daar zijn grappige winkels en kun je gekke dingen kopen en vooral ook eten, bubble tea* enzo. Daar zitten balletjes in en als je die dan in je rietje vastzuigt kun je ze schieten!" - Zo gezegd, zo gedaan. Wij schoten balletjes in Chinatown (en dronken vervolgens enkel die thee op, want nondeju, wat waren die balletjes vies...). (Hier kun je het zien - en tevens hoe ik in paniek raakte tijdens het brandalarm en een Londen underground-liedje leuk vond, etc - trouwens. Op 3:24.)

*Bubble tea was toen in Nederland (natuurlijk) nog helemaal nergens te bekennen.


"Chocola"

IJsland, oktober 2011

Voor we keihard aan het werk werden gezet als vrijwilligers op Iceland Airwaves, ging ik een dagje roadtrippen met een Spanjaard en Japanse. Bij ons vertrek - om 4 uur 's nachts - was onze Aziatische al enthousiast aan het vertellen over de chocola die ze bij zich had, maar toen we enkele uren later bij de gletsjer eindelijk een stukje kregen viel het vies tegen... Zandkoekjes-achtige chocola?! Nahhhh. Grootste tegenvaller ooit - ja, echt. Ik krijg namelijk zo'n zin in chocola als iemand er maar over begint, dat ik vervolgens échte chocola moest scoren. Een medewerker van het tankstation raadde me Tromp aan en geloof me: het is the best thing ever. Drop én marsepein en dáár nog een laagje chocola omheen. !!! Ja, toen was m'n dag weer goed.


Melksnorren

Noorwegen, januari 2012

En om maar even in de chocoladesfeer te blijven. Toen ik begin januari twee keer een week in Oslo was (om mijn near-native Noorsdiploma te halen) was één van mijn favoriete Noorse chocolademerken, Freia, met een nieuwe soort gekomen: melkebart (letterlijk: melksnor). Ten eerste al fantastisch omdat het naar Kinder-eieren smaakt (!), maar ten tweede geniaal vanwege de snorren die erop staan. Een beetje triest misschien, maar ik heb me er flink mee vermaakt. Dit is de zeeroversnor, maar ik heb ook de zondagssnor gescoord en er zijn er nog zoveel meer.


  ❊ Heb jij nog een leuke reisanekdote om te delen? ❊

16 opmerkingen:

  1. hahaha die snorrenchocola! Bubble tea was 1 van mijn favorieten toen ik in China woonde. Maar dan alleen van een bepaalde Taiwanese winkel want anders was het inderdaad super vies soms. Ik herinner me vooral nog de duizenden (ok, dat leek dus zo...) kwarteleitjes die ik tijdens een lange treinreis in China voorgeschoteld kreeg van een oud omatje. En weigeren kan dus niet he. Nu hoef ik nooit meer kwarteleieren :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhhh ja ZO lastig om beleefd te blijven als je eigenlijk iets écht niet wil of lekker vindt... Knap hoor, dat je gewoon doorgegeten hebt :) En inderdaad, nu lekker nooit meer eten, haha.

      Verwijderen
  2. Hihi wat een leuke post! Die snorrenchocolade vind ik wel cool :) Ik ging op m'n vijftiende op uitwisseling naar Zweden, woonde dus toen een weekje bij een Zweeds meisje, en heb nog steeds geen idee van wat ik daar allemaal op heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En hadden ze zulke gekke dingen in Zweden ja? Grappig :)

      Verwijderen
  3. Vreemd voedsel vind ik altijd één van de hoogtepunten van een land! Vooral als je het dan maanden of jaren later opeens tegenkomt in Nederland... komen al die herinneringen weer terug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhhh ja! :)
      In Ljubljana at ik een tosti met courgette en "heel lekkere saus die wij dus echt niet kennen". Een paar weken later at ik diezelfde saus bij een vriend in Nederland thuis! Bleek gewoon bij de AH te koop te zijn... ;)

      Verwijderen
  4. Haha, wat super grappig! Om eerlijk te zijn, krijg ik nu alleen maar heel veel meer zin om een reis naar Scandinavië te boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, bubble tea. Je moest er dan wel lang op wachten zeg! Gelukkig is het je gelukt om het naar Nederland te halen. We hebben bubble tea in Arnhem en ik kom er heel vaak. Bijna klantenkaart vol ;) Zooo lekker! Ik ga die andere tips dus zeker onthouden als ik er een keer ben, want je hebt smaak...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha wauw, goed bezig! Ik zag laatst inderdaad dat bubble tea-zaakje in Arnhem, maar moet zeggen dat ik niet echt zin had er naar binnen te gaan... Misschien is het dus toch niet zo goed gesteld met mijn smaak? ;)

      Verwijderen
  6. Ohhh lekker! Vooral die melksnorren denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oeh die melksnorren hebben ze hopelijk in de zomer ook nog, dan kan ik ze ook scoren :) En van bubble tea heb ik wel eens gehoord, maar van dat balletjes schieten dan weer niet! De mensen daar zullen jullie wel raar hebben aangekeken met dat schieten, haha ik zie het helemaal voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die melksnorren-chocola. Als ik die ooit ergens tegen kom, koop ik meteen twee verpakkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke blog is dit! :) Ik hou van vreemd buitenlands snoepgoed, die melksnorren lijken me echt zoo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is weer leuk. Balletjes schiet, dat klinkt hilarisch!

    BeantwoordenVerwijderen