12.12.13

Oslo: eten, drinken, dansen, smikkelen, wandelen en winkelen... in de winter.

Ik was er vaak. In de winter van 2008, 2009, 2011 en 2012, herfst van 2010, lente van 2009 en zomer van 2009, 2010 en 2013.


Oslo city guide (winter) weergeven op een grotere kaart

Ja, inderdaad: eindelijk, Oslo. Voor wie het gemist heeft: Oslo is mijn droomstad en als ik ergens graag zou willen wonen is het in Oslo. Oslo is niet groot, maar groot genoeg. Er is meer dan genoeg te doen en het allerbeste - en misschien wel meest unieke aan de stad - is het feit dat Oslo gewoon stad en natuur in één is. Het is tien minuten met de metro naar de skipiste, je kunt uren wandelen zonder iemand tegen te komen en zelfs als het koud is, voel je de warmte van de stad overal om je heen. Oslo, Oslove - ik denk niet dat ik een betere bestemming voor een winterse citytrip kan verzinnen. Dus bij deze: tien van mijn Oslose winterfavorieten.

- Ja, winterfavorieten. Zomerfavorieten komen over een paar maanden wel en misschien mijn lente- en herfstfavorieten ook nog(, al overlappen die natuurlijk een beetje). Er komt sowieso vast nog meer dan genoeg Oslo, want voor wie het nog niet wist... in 2014 hoop ik de stad eindelijk echt 'thuis' te mogen noemen. Maar oké, dat is dus voor later. Nu hop hop, de sneeuw in!


Akerselva
De rivier die vanuit Maridalsvannet net ten noorden van Oslo naar beneden stroomt en de stad toch eigenlijk wel een beetje in tweeën deelt: Akerselva. 's Zomers kun je er in zwemmen, maar bij iets kouder weer is het vooral mijn favoriete plek om fijn te wandelen. Het liefst neem ik de bus naar Arendalsgata (in de wijk Sagene), om vanuit daar door het parkje, langs de rivier naar beneden te lopen en uit te komen in Grünerløkka. Perfect voor een zonnige, winterse (zondag)ochtend. Met sneeuw en bevroren water (één keer was zelfs de waterval bevroren!) is het allemaal nog nét iets mooier...


by:Larm
De Noorse versie van Iceland Airwaves, jaarlijks in februari, in Oslo. Terwijl er overdag speeddates plaatsvinden tussen managers en festivalboekers, spelen de bands 's avonds op verschillende plekken door de hele stad. Ik was er in 2008 en 2009 en zou willen dat ik er binnenkort gewoon weer bij kon zijn. Want er moet sowieso weer een concert zijn à la Slagsmålsklubben in Fabrikken (foto linksonder) en anders is er nog altijd het geniale uitzicht vanaf een bovenste verdieping op Youngstorget. Ps: de komende editie vindt plaats van 26 februari t/m 1 maart 2014 (en ziet er weer veelbelovend uit).


Cocoa on the GogoToftes gate 48
Oslo's eerste (en enige) chocolademelkbar vind je in Grünerløkka en geloof me als ik zeg dat ze het grootste aanbod warme chocomel EVER hebben. Munt-, toffee-, sinaasappel-, banaan-, chilichocomel... you name it, they have it. En dan ook nog eens een enorm aantal toppings en taart, boller, skolebrød en kokosballen. En zei ik al dat het er ook nog eens gezellig is?


Colonel MustardDarres gate 2
Colonel Mustard heeft een superstrakke - maar evengoed gezellige - inrichting en is inderdaad vernoemd naar Cluedo. Het stikt hier van de bordspellen en op een doordeweekse middag zijn er meer tafels waarop wél een spelletje gespeeld wordt, dan niet. Overdag drink je hier thee en eet je taart, 's avonds eet je de lekkerste (vega)burgers en 's avonds gaan de spelletjes terug de kast in en de tafels aan de kant, en geeft Colonel Mustard plots de fijnste feestjes.

foto's: yelp.no & Ina, myldretid
Den lille KokosbollefabrikkenThorvald Meyers gate 18
"De kleine kokosbollenfabriek" vind je op verschillende plekken in Oslo, maar deze aan de Thorvald Meyers gate (wederom in Grünerløkka, sorry) is de meest centrale. Veel ruimte is er niet, maar je kunt de kokosbollen ook altijd meenemen. Het schattige doosje krijg je er dan gratis bij! En oja, wat een kokosbol is? Een negerzoenachtig ding maar niet zo slagroom-achtig, zou ik zeggen. Het is lekker? En hier vind je ze in meerdere smaken (chocola! bosbessen! mokka! drop!!!), zijn ze enorm groot en maar 20 NOK. Stukken goedkoper dan een 'gewoon' taartje dus.


Grünerløkka
De naam is al een paar keer gevallen en inderdaad: Grünerløkka is mijn favoriete wijk in Oslo. Het is er knus en gezellig, het stikt er van de leuke koffiehuisjes en cafeetjes, je hebt er Parkteateret en Blå, de leukste winkeltjes en elke zondag (waarop het niet regent) een van de fijnste rommelmarkten, op Birkelunden (precies naast Cocoa on the Gogo).

foto's: nalundgaard & thomaswillemsen
KaffefuglenUniversitetsgata 2
Maar dat er ook in het échte centrum leuke plekjes te vinden zijn bewijst Kaffefuglen (ook wel: Fuglen). Hier krijg je koffie van Tim Wendelboe - de beste in town - en kun je alles wat je ziet, waar je op zit en uit drinkt kopen. Het cafeetje opende al in 1963 en ademt nog steeds jaren '50 en '60. Met veel teakhout en Scandinavisch design - en ook erg lekkere thee en taart - is dit de perfecte plek om te schuilen voor de sneeuwstorm, op te warmen en bij te kletsen of kaartjes aan het thuisfront te schrijven.

Norsk filminstituttDronningensgate 16
Het Noors filminstituut kun je het "museum voor de Noorse film" noemen. Je kunt er gratis naar binnen en beroemde acteurs spotten (op foto), maar ik raad het vooral aan vanwege de donderdagmiddagfilm. Elke week vertonen ze namelijk een Noorse film met Engelse ondertiteling, waar je helemaal gratis van kunt genieten. Misschien zonde bij mooi weer, maar toch fijn om te weten.

foto's: lykkeland79, johansenak, cathrindj, borghild
Oslo Mekaniske VerkstedTøyenbekken 34
Mijn meest recente ontdekking is Oslo Mekaniske Verksted (ook wel: Mekken), een plek waarvan ik daarna wel zo'n tien-twintig keer heb gedacht "waarom ging ik hier nooit eerder naartoe?!". Mekken is extreem knus en gezellig, de landkaarten laten mijn hart sneller kloppen en er is geen plek waar ik een regenachtige (of sneeuwstormachtige) zondagmiddag liever door zou brengen. En weet je wat het allerbeste is? Mekken verkoopt geen eten, maar vindt het nul probleem als je zelf eten meebrengt. Bak een taart of koop een rol koekjes onderweg en koop hier vervolgens alleen je drankjes! Goedkoper kan bijna niet.


Vigelandsparken
Al blijft gewoon wandelen, buiten zijn en genieten natuurlijk het aller goedkoopst. Vigelandsparken is zonder twijfel de meest toeristische plek van de stad, maar dat maakt het niet minder fijn of interessant. Hoe vaak ik de beelden ook heb gezien... ze blijven vreemd. En van wandelen door een park terwijl de sneeuw onder je voeten kraakt krijg je nooit genoeg, toch?


  ❊ Ben jij al eens (in de winter) in Oslo geweest en mis je iets? Laat het dan vooral even weten!
  Leuk voor mijn volgende keer, en leuk voor iedereen die boft en binnenkort gaat. ❊

17 opmerkingen:

  1. Wow Marlou ik heb genoten van je verhaal. Leuk om ook dingen te herkennen waar je met ons geweest ben. Als je er gaat wonen, geloof maar dat ik regelmatig voor je deur sta om saampjes te smikkelen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit zo lees wil ik heel graag een keer naar Oslo! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je voor de leuke en lekkere tips. Die moet ik bewaren voor als ik eens naar Oslo ga.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ... En dan ben je natuurlijk altijd welkom om meer tips te vragen - het was zo lastig er 10 uit te kiezen :)

      Verwijderen
  4. Ik ben wel in de herfst in Oslo geweest en dat was fijn! Al heb ik er niet veel van gezien. Maar ooit ga ik nog eens een keertje terug en dan zal ik zeker deze cityguide in gedachten houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oslo lijkt me een heel toffe stad! Mijn lief en ik hebben het er al jaren over om door Noorwegen en Zweden rond te reizen, dus als het er dan eens van komt pakken we jouw tips er zeker bij. Ik ben er nu nog enthousiaster over geworden, lijkt me zo mooi en leuk daar!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zo leuk dat je bij elke Noorwegen-post weer enthousiast bent! Hopelijk kunnen jullie er snel eens naartoe, en dan weet je waar je aan moet kloppen voor (nog meer) tips he :)

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Zodra ik er woon ontvang ik je met open armen, Annika <3

      Verwijderen
  7. Ik had nog nooit stilgestaan bij Oslo als reisbestemming, maar nu zou ik eigenlijk meteen willen vertrekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toch maar op mijn to-travel lijstje. Ondanks dat het een wat dure stad is :) Vooral Colonel Mustard is echt wat voor mij met mijn spelletjesverslaving!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke blog! Ben er net geweest, maar nu wil ik nog een keer :)
    Dit waren mijn vondsten: http://www.leclubdesvins.nl/wijn-koffie-cocktails-in-oslo/

    Groetjes, Nadien

    BeantwoordenVerwijderen