1.12.13

나는 한국에 갈거야!



Volg je mij op Instagram, dan heb je deze foto vast voorbij zien komen. Volg je mijn blog al langer, dan leg je de link vast ook meteen - ik droom namelijk al jaaaren van een reis naar Zuid-Korea, zoals je hier kunt lezen. En ja, IK HEB vier maanden geleden al(, dus voor sommigen van jullie is het vast geen verrassing meer) EEN TICKET NAAR SEOUL GEBOEKT. !!!

Wie, wat, wanneer?


Ik, vlieg vandaag (ook) over vier maanden via Helsinki (en de Moomin shop op het vliegveld daar!) naar Incheon Airport, Seoul. En ja, ik ga inderdaad alleen. Op mijn Facebook-pagina is eerder gevraagd of dat wel te doen is, alleen als meisje naar Korea? Nu kan ik mijn eigen ervaring natuurlijk nog niet delen, maar ik heb gehoord dat het geen probleem is. Zuid-Korea is één van de meest "verwesterde" landen van Azië. Steeds meer mensen spreken (een beetje) Engels, het openbaar vervoer is fantastisch (en zelfs beter dan hier, lees ik), het is er veilig en - nu ben ik niet blond, maar naar Westerse meisjes wordt niet gekeken als naar aapjes in de dierentuin. Daarnaast heb ik dus zoveel Koreaanse vrienden (en ga ik er vanuit ook andere backpackers te ontmoeten!) dat ik niet al die dertig dagen alleen ga zijn, maar fijn om te weten dat ik ook in m'n eentje op pad kan is het zeker.

Waar?


Uhm, in Zuid-Korea? Maar nee, de echte route staat nog niet vast. Ik wil sowieso - per trein - het hele land door. Van Seoul naar Busan, naar het platteland en het kersenbloesemfestival en sowieso ook naar Jeju Island. Echt perfect zou het pas zijn als het zou kunnen combineren met een dag of vijf Hongkong - het is alleen nog even wachten op betaalbare vliegtickets. Tot nu toe vind ik namelijk niks dat goedkoper is dan mijn retourvlucht Amsterdam-Seoul, en dat is helaas te veel van het goede.

Als ik straks klaar ben met mijn stage ga ik er eens goed voor zitten, mijn Lonely Planet doorlezen en plannen. (Zin in!)

En nu?


Nu heb ik voor de komende maanden - behalve de route bepalen - nog wat meer op de Korea-planning staan:

  • De belangrijke dingen regelen. Een visum is niet nodig(, maar dat ga ik voor de zekerheid nog een paar keer checken ;)) en ook inentingen zijn niet verplicht, maar kunnen natuurlijk geen kwaad. Wel wil ik sowieso mijn internationale rijbewijs halen, zodat ik een auto kan huren als ik dat zou willen. En misschien moet ik een creditcard aanvragen?

  • Vlot leren lezen. Jaren geleden ben ik begonnen om Koreaans te leren, maar verder dan het alfabet zijn we toen niet gekomen. Toch beheers ik het Hangul nu best redelijk. Het duurt eventjes, maar dan kan ik alles uitspreken (zonder verder te weten wat er staat). Dat sneller kunnen lijkt me handig voor het uitspreken van straatnamen, metrostations en winkels. En gewoon om de weg te vinden, mocht het er een keer níet in het Engels staan.

  • De Koreaanse keuken ontdekken. Ik moet sowieso (!) fatsoenlijk met stokjes leren eten. En hoewel ik bijvoorbeeld al verliefd ben op bibimbap, wil ik graag wat meer gerechten kennen. Simpelweg om een beetje te weten wat ik lekker vind en stiekem ook om niet opeens hond te eten :( Hoe ik dat ga doen? Sewon stuurde me haar fantastische 'Korean Recipe Zine', met acht recepten die er stuk voor stuk verrukkelijk uitzien. Ik hoop alles te proberen voor ik vertrek.

foto: Sewon


  ❊ Ben jij ooit in Korea geweest en heb je tips, ken je iemand (of lees je een blog van iemand) die
  er is geweest of weet je toevallig een fijne reisgids of - liever nog! - een Seoul guide zine?
  Vertel het me dan vooral! :) ❊

27 opmerkingen:

  1. Gaaf! Wow, ik heb de foto inderdaad al voorbij zien komen maar had het niet helemaal meegekregen. Zo dit is stoer zeg. Lijkt me fantastisch, eerst langs Helsinki (én die winkel, wat is dat voor winkel?) en het kersenbloemfestival zou ik ook graag willen zien. Spannend hoor, maar ook heel vet! Ik hoop dat je je voorbereidingen gaat delen, zijn wij ook een beetje in Korea ;p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Moomin Shop is een winkel met alleen maar dingen van de Moomins! Ik weet niet of je ze kent - ze waren vroeger ook wel eens op de Nederlandse tv - maar het zijn Finse (kinder)boeken die dus ook verfilmd zijn, van deze spookjesachtige dingen: http://tinyurl.com/lveh37n

      En ja, mijn voorbereidingen wil ik zeker gaan delen! En de reis zelf, natuurlijk :)

      Verwijderen
  2. Supergaaf, ik ben heeeeel benieuwd naar je verhalen! Bijzondere bestemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe gaaf! whaah. ben superblij voor je! en heel benieuwd naar je korea avonturen en voorbereidingen.

    een van mijn favoriete restaurantjes hier is een Koreaans restaurant waar ze de beste bibimbap serveren. yum.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat gaaf zeg, zo tof dat je je dromen verwezenlijkt :)
    Kan niet wachten op al je zuid korea posts <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk om te horen! En ja, het heeft een paar jaar geduurd... maar dan nu eindelijk toch :) Ik denk (en hoop) sowieso dat 2014 een beetje het jaar wordt van de dromen verwezenlijken, hihi

      Verwijderen
  5. Ik vind dit zo leuk hè Marlou :) Ik ben superbenieuwd naar je ervaringen, maar volgens mij komt alles helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaaf! Ben heel benieuwd naar je avontuur. Was Yvonne (goyvon.com) niet ook in Korea geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is ze! Ik ga haar blog binnenkort nog eens goed doorspitten voor tips :)

      Verwijderen
  7. wat ontzettend gaaf! Superveel plezier alvast met de voorbereiding ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat super gaaf! Ik ben nu al benieuwd naar al je verhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. klinkt super, ik kijk al uit naar je verhalen en ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gun het je zo Marlou, heerlijk om je enthousiasme ook nu hier digitaal te lezen. Ik kan me nog herinneren dat je voor de 1ste keer alleen met de bus (ca. 10 minuten!!) twee dorpen verderop ging en spannend dat je dat vond..... Weet zeker dat alles helemaal top wordt. Liefs Mama:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel cool Marlou! Helaas geen tips voor jou, maar wel fijn dat ik wat kan meereizen via je blog en schrijfsels en mooie plaatjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het zo onwijs tof te gek gaaf dat je daar naar toe gaaaat! En alleen; bikkel die je bent. Echt heel stoer. Ben zo benieuwd naar je verhalen. Mijn papa is er geweest en die vond het helemaal leuk. En na mijn interview met Yvon ben ik ook nog enthousiaster geraakt. Anyway, have so much fun! Ga genieteeeen en mij jaloers maken met je mooie avonturen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werd ook weer zo enthousiast door jouw interview met Yvonne ja :D Ga ik zeker doen, hihi

      Verwijderen
  13. GAAAAF en heel stoer! Gaat een tof avontuur worden! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jaa! Super gaaf! Ik heb een penvriendinnetje die een jaar studeert in Seoul, cloudydaysandletters.blogspot.com is haar blog. Misschien kun je daar nog wat inspiratie opdoen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa, haar blog kwam ik laatst toevallig via de jouwe tegen. Heel tof, ga ik zeker nog eens goed bekijken voor die tijd :)

      Verwijderen
  15. Ik ben super benieuwd naar je ervaringen, Korea staat namelijk bij mij heel erg hoog op mijn wensenlijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tof!! Ja ik ken iemand die in Zuid-Korea is geweest. Beter nog, ik ben zo'n iemand :)

    Bulgolgi (mind the spelling) moet je echt proberen, net als Korean bbq. Verder kan ik het je echt aanraden om een paar dagen in een tempel te verblijven. Ik vond dat heel bijzonder.
    Ook bijzonder was een nachtje slapen en badderen in een Koreaans badhuis.
    Jeju ben ik niet geweest, maar daar ga ik de volgende keer gewoon naar toe ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah tof, ga ik zeker opschrijven en (hopelijk) doen! Sowieso moet ik je blog binnenkort nog eens goed doorspitten voor toffe tips. En ik zal je laten weten of Jeju een aanrader is ;)

      Verwijderen
  17. Wat leuk om te lezen over je voorbereidingen voor je te gekke reis, heel tof! Wat ga je ook een stoere gave reis maken en nog in je eentje ook! Wat goed dat je de taal kunt lezen ook, zo kan jij je vast goed redden daar. Succes en veel plezier met alle voorbereidingen!

    BeantwoordenVerwijderen