9.11.13

Hup hup, de herfst in!

Het wordt kouder en natter en grijzer en donkerder en half Nederland klaart en mekkert en nuja, het is gewoon herfst. Ik zou willen zeggen dat het mijn lievelingsseizoen is (mits het echt "sjaal om-weer" en droog is), maar eigenlijk is elk seizoen soms mijn lievelings. Maar oké, daar gaat het nu niet over. Want wat het weer ook doet, de herfst is óók de periode waarin een paar geniale activiteiten plaatsvinden. Iets met licht, iets met theater en iets met eh, ganzen?

Want je kunt zo fijn wandelen terwijl je met je voeten de herfstbladeren in de lucht schopt, je kunt de mooiste zonsondergangen spotten, je kunt heerlijk fijn écht uitwaaien op het strand, je kunt van die leuke oranje lampionplantjes kopen en daar weken van genieten, je kunt weer voor het eerst kruidnootjes kopen en warme chocolademelk (met kaneel) maken, je kunt binnen zitten zonder je schuldig te voelen (als de regen keihard tegen de ramen klettert), urenlang spelletjes spelen en kadootjes kopen en je schoen zetten en zei ik al kruidnoten eten? Maar oké, je kunt óók (een van) deze drie geweldig fijne dingen bezoeken:


Glow

Eindhoven, 9 t/m 16 november

Het hele jaar door is Eindhoven natuurlijk al dé lichtstad van Nederland, maar één week per jaar is het er extra fijn wat licht betreft. Dan is het namelijk Glow. Verspreid door de hele stad vind je dan projecties en installaties, de een nog mooier dan de ander. Mijn favoriet is nog steeds de hartjestunnel van twee jaar geleden (op de derde foto), maar die zal er dit jaar niet zijn. Wat er wel is kan ik je niet vertellen, maar dat kun je wel vanaf vandaag ontdekken! In Eindhoven dus, in het hele centrum. Gewoon gratis.


Jonge Harten Festival

Groningen, 22 t/m 30 november

In Groningen vindt elk jaar het studententeatherfestival Jonge Harten plaats. Een dikke week staat de stad dan (niet heel duidelijk, maar toch) in het teken van theater, maar zeker ook muziek. Elke dag is er een gratis concert (ik zou dit jaar zeker naar Bird on the Wire en Spilt Milk gaan) en natuurlijk ook heel veel theater, tegen lage prijzen. Het programma biedt echt voor iedereen iets wils en als het even kan, zou ik ook de extra dingen ontdekken - of in elk geval, proberen te vinden. Dit geniale visuele kunstwerk zat namelijk in het Pakhuis, waar je dus tijdens het wachten op je eten elkaars bord - en de muur - kon bekladden. (Dit was dus inderdaad ook twee jaar geleden, maar er is vast iets anders fijns.)


Scrooge Festival

Arcen, 14 en 15 december

En tot slot, het Scrooge Festival (de fijnste tip, als je het mij vraagt). Scrooge kun je het kleine - en rustigere - zusje van het Dickens Festijn noemen: het dorpje Arcen wordt gedurende één weekend helemaal in gebruik genomen als theaterpodium en (voornamelijk) dorpsbewoners spelen alsof ze in het jaar 1850 leven. Ook zonder Scrooge is Arcen al een schattig dorpje, maar dit maakt het zoveel fantastischer. Ik wil niet te verklappen, dus geloof mij maar gewoon: het is die € 5 entree dubbeldik waard.


  ❊ Wat vind jij fijn aan de herfst? En heb jij nog specifieke tips voor leuke dingen om te doen? ❊

16 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal! Jammer dat het voor mij niet naast de deur is, anders zou ik zeker een kijkje nemen bij Glow en Scrooge Festival.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, beetje ver weg voor mij. In de herfst duik ik het liefst met mijn camera het bos in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou graag een keer naar Glow gaan. Zo mooi lijkt me dat! Ik vind het vooral fijn om lekker op de bank te hangen met thee en koekjes tijdens de herfst hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O maar thee en koekjes doen het altijd goed natuurlijk <3

      Verwijderen
  4. Oew dat Scrooge Festival klinkt tog! Hopelijk kunnen wij daar ook heen dit jaar :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Scrooge Festival lijkt volgens mij heel erg op Elburg wanneer het kerst is. Dan is er een kerstmarkt waar ook iedereen verkleed loopt en alles helemaal die stijl heeft. Het is een van mijn favoriete plekken om heen te gaan met kerst <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oooh dat klinkt inderdaad heel fijn :) Fijn ook dat het echt tijdens kerst is.

      Verwijderen
  6. Fijne tips dat Glow in Eindhoven lijkt me heel tof!
    Voor diegene die zoiets als Scrooge zoeken maar in een ander deel van NL: Dickens Festijn in Deventer, 13 en 14 december. Gratis en heeeel druk dus wel langere wachttijden. Maar zeker ook de moeite waard, veel acteurs die verhalen van Charles Dickens naspelen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het grotere en drukkere broertje dus ;) Ik wil er altijd nog eens naartoe, maar hoor inderdaad dat het massaaaal is en dat is alles behalve mijn ding. Maar wie weet, volgend jaar?

      Verwijderen
  7. Ja, pepernoten!! En veel thee natuurlijk. Maar hé, dat Jonge Harten Festival klinkt ook tof! En voor mij zo dichtbij vanuit Leeuwarden. Daar moet ik echt eens naartoe! Ken je het Dickens festival in Deventer? Schijnt ook erg tof te zijn, veel goede verhalen over gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, haha, die tip werd net genoemd door Nanda ;-)

      Verwijderen
    2. Ja, sowieso eens naar kijken! Er is vaak veel leuks op Jonge Harten, en sowieso is Groningen natuurlijk heel gezellig :)

      Dickens Festival ken ik natuurlijk van naam (en noemde ik zelf ook ;)), maar nooit geweest. Ik hoor alleen dat het er enorm druk is, en ik moet toegeven dat ik voor iets massaals geen zin heb om ver te reizen. Maar ooit wil ik het toch wel meemaken!

      Verwijderen
  8. Helemaal zin gekregen om is te gaan reizen in Nederland! Super spannend! Eens zoeken achter een leuke city trip, misschien Amsterdam :)

    BeantwoordenVerwijderen