2.2.14

to do: IJsland

Ik was er in de herfst van 2011.

IJsland - het mooiste, indrukwekkendste, vreemdste en daarmee ook gaafste land waar ik ooit ben geweest. En hoewel ik maar al te goed besef dat een lijstje als dit in de verste verte niet laat zien hoe fantastisch het is - je moet er sowieso rotte eierengeur bijdenken (als je doucht, en dan met één hand je neus dichtknijpen en plots nog maar met één hand jezelf wassen), borrelende warmwaterbronnen naast de weg (waar je eitjes in kunt koken) en honderden mensen met baard en wollen trui - dit lijstje is een begin. Een houvast voor jou als je ooit op IJsland bent, hoop ik.


1. Eet Tromp (en andere gekke chocola). IJslanders zijn fantastisch goed in gekke chocola - voornamelijk met drop, maar ook deze met drop én marsepein.


2. Zwem. Ja, is ie weer, inderdaad. (Ik schreef al een heel uitgebreide post over IJslandse zwembaden en noemde het in mijn zwem-top 5.) Maar simpel is simpel: op een to do-lijstje voor IJsland mag 'zwem' gewoon niet ontbreken. Met de Blue Lagoon heb ik - heel bewust (te duur, te druk, "waarom is het precies daar zo speciaal?!") - geen ervaring, maar Laugardalslaug kan ik aanraden. Ook allemaal geothermisch verwarmd en vol met hot tubs, maar minder druk, met meer IJslanders en natuurlijk die fantastische glijbaan. Voor het échte zwemmen-in-IJsland-gevoel moet je overigens gewoon een natuurlijke bron in(, die je simpelweg tegenkomt wanneer je rondrijdt - al ligt er ook een net buiten Reykjavík) (ik weet niet precies waar...).


2b. Een bonus: fika. Drink koffie/thee en eet taart dus, altijd en overal. Reykjavík heeft namelijk de leukste cafeetjes, waarover ik al verschillende keren heb geschreven voor NordicVibes.com. Kijk maar: Babalú (leukste cafeetje ooit!), the Laundromat Café, Tíu Dropar en Trúnó (waar je die fantastische brownie met discodipslagroom kunt eten).


3. Roadtrip, want IJsland is meer dan Reykjavík en hoewel het soms wat saai rijden is (alhoewel; saai, met vulkanen en stoom uit de grond en watervallen?!) is het prima te doen. Tijdens 9 uur zijn wij misschien vijf andere auto's tegen gekomen, zeg maar - dus gewoon echt goed te doen. En zo fantastisch. De Westfjorden staan nog op mijn verlanglijstje, maar vanuit de hoofdstad rijd je makkelijk in zo'n 4 uur naar de grootste gletsjer van het land, Jökulsárlón, waarbij je Vík passeert. Plus onderweg zie je dus watervallen en vulkanen ("die met die moeilijke naam", Eyjafjallajökull, hier op de foto!) en het is gewoon TOF.


4. Ontdek nieuwe muziek. Oooooooh, IJsland(ers) en muziek. Het lijkt wel of iedere IJslander in (minstens) één band zit, alsof alle muziek die van IJsland komt fantastisch is en vooral in 12 Tónar, het leukste fijnste liefste cd-winkeltje van Reykjavík, besef je dat zo belachelijk goed. Ze hebben rekken vol muziek van eigen bodem, en die rekken zijn groter dan de schlager-afdeling in de gemiddelde Duitse cd-winkel (ja, echt!). Ga je echt naar IJsland voor de muziek dan moet je tijdens Iceland Airwaves gaan, maar ook gedurende de rest van het jaar zijn er meer dan genoeg concerten en is er gewoon een kans dat je Björk en Jónsi tegenkomt in de supermarkt (of in het zwembad).


5. En geniet van de graffiti. Want ja, daar zijn ze ook heel goed in. Hele gebouwen vol en echt overal. !!!


  ❊ Ben jij ooit in IJsland geweest en mis je misschien nog iets in dit lijstje? Wat raad je
  anderen aan om te doen? Of wil je juist naar IJsland - wat zou je dan zelf graag doen? ❊

14 opmerkingen:

  1. Mijn vriend en ik zijn plannen aan het maken om in september naar IJsland te gaan, paar dagen Reykjavik en dan met een huurauto wat rondrijden en veel wandelen. Ik kijk er zo naar uit! De natuur lijkt mij adembenemend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt heeeeerlijk. (Maar waarom niet oktober, dan heb je nog Airwaves ook! ;))

      Verwijderen
  2. Aaah ik ben nu helemaal enthousiast! Mijn vriendje vertrekt misschien in september voor vier/vijf maanden naar IJsland en ik zit er nu toch over te denken om te kijken of ik dan niet wat langer op bezoek kan dan slechts een week, haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. åå you lucky! Of ja, eigenlijk is hij natuurlijk de bofkont :)
      Ik zou sowieso langer gaan ja, of gewoon heel erg vaak ofzo ;) Fijn!

      Verwijderen
  3. Nog twee maanden <3 en dan ein-de-lijk naar mijn droomeiland <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil zo ontzettend graag naar IJsland! Leuke post :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog nooit geweest maar zal er best wel een keer naar toe willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohh Marlou, ik word zo blij van deze post! De boyfriend en ik willen al heel lang naar IJsland en deze dingen lijken mij allemaal zo tof. Ga ik zeker onthouden, dank! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, ik hoop dat jullie het snel allemaal af kunnen vinken :)

      Verwijderen
  7. He Marlou, we zijn net in Reykjavík geweest en hebben je cafe tips opgevolgd! Het zijn goede tips!!! We hebben het super naar onze zin gehad. De Blue Lagoon is toch wel een andere ervaring dan een geothermisch zwembad. Ik zou zeggen; kom terug en probeer het eens! Helaas het noorderlicht niet kunnen spotten.. Maar nu hebben we een reden om nog eens terug te komen!

    Groetjes Wieske

    BeantwoordenVerwijderen