8.7.13

Top 5: fika

Zowel gewoon zo als op vakantie ben ik groot fan van fika: "iets drinken, taart eten en kletsen", zoals je het in gewone taal kunt noemen. Als ik dan ook naar een nieuwe plek ga zoek ik altijd minimaal één leuk koffieadresje om te bezoeken en hoewel ik in Brussel ondertussen mijn favorieten heb, ben ik niet van plan te stoppen om nieuwe te proberen. Hoe dan ook: hier vijf fijne fikaplekjes, verspreid door heel Europa.


1. Kraków, Polen

More than a cookie → Sławkowska 18

Toen ik bijna vier jaar geleden in Kraków was, was alles vrij somber en grijs, en een "hip koffiehuisje" was dan ook echt het laatste wat ik verwachtte. Maar daar was More than a cookie! Ze hebben lekkere taartjes, lekkere chocomel (en koffie, heb ik gehoord), je kunt er mini chocoladebrokjes kopen om je eigen fantastische chocomel mee te maken... en ze hebben een wereldkaart! Een heel grote aan de muur, waar je prikkertjes op mocht prikken zodat ze bij konden houden waar alle bezoekers vandaan kwamen. Mocht je er binnenkort zijn, laat je me dan weten of er nog een gele prikker in Groningen zit?


2. Stavanger, Noorwegen

Bøker & Børst → Øvre Holmegate 32

Een van mijn allergrootste favorieten, waar ik tijdens mijn eerste jaar Noorwegen veel fijne uurtjes heb beleefd. Je kunt er boeken lezen, in de tuin zitten, vaak naar live muziek luisteren en zelfs op de wc genieten (want die is namelijk heel leuk). Daarnaast ligt Bøker & Børst in dat fijne kleurrijke straatje, dus alleen daarom is het al een bezoekje waard.


3. Gent, België

Huize Colette → Belfortstraat 6

Gent is zelfs fijn als je helemaal niet weet waar je moet zijn, maar met Huize Colette wordt het allemaal nóg iets beter. Hier zijn ook veel boeken en kunst, maar ze hebben vooral ook de zogenaamde "verwenchocomel". Weinig duurder dan een gewone, al wordt het met zo'n toren koekjes, chocola en andere dingen om je chocomel mee te versieren direct zó veel beter. Mmmmm.


4.Reykjavík, IJsland

Babalú → Skólavörðustígur 22

Dit is echt zo'n gezellig "bij je oma thuis"-cafeetje, waar ik zonder moeite zou kunnen wonen. Ze hebben ontzettend veel bordspellen (waar ook fanatiek gebruik van wordt gemaakt!), je kunt met krijtjes op de muur schrijven en heeeel lekkere thee drinken. En koffie enzo, blijkt ook. Maar ze hebben óók een fantastisch taartjesaanbod (zelfs vegan worteltjestaart!) en soep, lasagne, enzo. Al zal je uiteindelijk vooral terug gaan omdat het er zo schattig en fijn en gezellig is.


5. Annecy, Frankrijk

Bagels & Cupcakes → 2 Faubourg Sainte-Claire

In Frankrijk stikt het natuurlijk van macarons en broodjes à la beignet de pommes en dat is lekker, maar geloof me - als je een maand in Frankrijk zit wil je af en toe ook eens iets anders. Daarom was ik al snel groot fan van Bagels & Cupcakes, in "mijn" Annecy. Het is maar een klein plekje en dus kun je er niet echt heel fijn zitten, maar dankzij hun menu pic-nic kun je er overal van genieten. Voor €12,50 krijg je dan een bagel, (grote) cupcake, zakje chips, kop koffie of thee én "ander drinken". Zó fantastisch.


  ❊ Wat is het leukste cafeetje / koffiehuisje waar jij ooit bent geweest? En wat is jouw
  favoriete fika-plek (in de buurt van) waar je woont? Wat bestel je daar dan het liefste? ❊

24 opmerkingen:

  1. Hihi, die foto van jou in Gent is leuk. Ik ga niet zo vaak ergens koffie drinken eigenlijk, maar sinds kort is Veline in Eindhoven open en dat is wel een leuk tentje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit zelf al 3 jaar op kot in Gent en ben nog nooit naar Huize Colette geweest... Schandalig want het ziet er echt de moeite uit! Moet ik dus snel eens werk van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 2 years for me in Ghent and never stumbled across Huize Colette yet. Going to go soon. ;) I like to meet with friends sometimes at Julie's House http://www.julieshouse.be/nl but it's always so crowded. This seems like a nice alternative. :) Who doesn't love a cup of coffee, some cake and books? (The Norway cafe looks lovely, too!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aw yes, you should - i really like that place :). And indeed, it's a good alternative for always crowded Julie's house (which i do like a lot as well).

      Verwijderen
  4. hmmm, fika <3

    In Norrköping zat een fijn tentje met een grote tuin bij het water waar ik graag kwam. In Amsterdam ga ik denk ik het liefst naar 'De Laatste Kruimel' een heel fijn lief plekje met goddelijk lekker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaaa, fika <3 En, tuin en water <3
      Ik ga je Amsterdam-tip opschrijven! Nooit eerder van gehoord, maar klinkt fijn.

      Verwijderen
  5. Fika mag wat mij betreft opgenomen in het woorden boek, echt een woord om vrolijk van te worden (hoewel de finnen die ik sprak er een beetje lollig over deden en het raar vonden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helemaal mee eens! En zo gek. Alhoewel... dat waren vast Finstalige Finnen die wellicht geen Zweedse woorden in hun zuivere taal willem? ;)

      Verwijderen
  6. Wat een fijne tentjes!
    Ik ben laatst naar Antwerpen geweest, en daar stikt het ook van de hippe tentjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat een leuk stukje, ik word altijd heel blij van dit soort tips. De meeste heb ik gevonden viavia, maar ook als je zelf dwaalt door een stad vind je echt de leukste fikaplekjes <33 Babalú is trouwens zo zo zo schattig, en al die muurversiering <3.
    Ik ben in Olomouc, Tsjechië eens in een heeel leuk theehuisje geweest. Met hangmatten. Volgens mij heet het Kratochvile.
    Daarnaast heeft een Spaans vriendinnetje me eens meegenomen naar een cafeetje in Chueca.. ik ga zoeken hoe het ook alweer heet. Heel lief cafeetje met echt geweldige koffie en ook vegan taartjes. En ten slotte moet ik ook nog mijn "eigen" cafeetje promoten, althans ik heb er gewwoofed en het is er prachtig. Eko-cafe Solgläntan + Gårdsbutik (Hållbar hälsa) in Svenshögen, Zweden.
    Je inspireert me echt met deze blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. * Chueca in Madrid, de wijk bedoel ik :)

      Verwijderen
    2. Ooooh leuk, nu moet ik sowieso maar eens (terug) naar Tsjechië, hangmatten klinken fantastisch! En inderdaad - via-via tips zijn de beste. Net als de muren bij Babalú inderdaad, en alle krijtboodschappen daar op de muur.

      Verwijderen
  8. Leuk, toffe tips! Als ik nog eens naar één van die steden ga zal ik zeker jouw tips er nog bij zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou van fika! Leuk overichtje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben ook in Babalú geweest! :) Ontzettend gezellige cafétje.

    In Oslo was mijn favoriet Stockfleths, zowel op Lille Grensen en in Prinsens gate (niet in Oslo City!). Stockfleths heeft echt het beste koffie, en ook lekker thee. Anders was Åpent bakeri (op Damplass) mijn favoriet, vlakbij waar ik woonde. Soms at ik ontbijt er op zondag.

    Hier in Nijmegen vind ik Bairro Alto heel leuk! Ze hebben de lekkerste broodjes in Nijmegen, volgens mij.. En lekkere taartjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmmmm taartjes, altijd goed. Bairro Alto ga ik onthouden, net als je Oslotips trouwens (ik was in Ullevål Hageby gisteren - zo fijn, zo fijn zo fijn).

      Verwijderen
  11. Wat is je blog leuk, ik ga hem zeker onthouden en vaker bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Echt heel leuk om te zien, leuke tips en mooie foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ooooo leuk! Ik ben ook gék op fika.
    Ik ontdek je blog net, superleuk. Vanaf nu volg ik je op bloglovin!

    BeantwoordenVerwijderen